Какво е Буена Онда?

3.06.2009

Инвазията на Виртуалния туризъм


Виртуалният туризъм се свързва с платформите, които вече отдавна са навлезли в онлайн навиците ни. Да консултираме адрес в Google maps, да посетим даден обект чрез Google Earth. Всичко това само в рамките на няколко кликвания. Старите гидове и карти отдавна не са актуално средство за информация и само прашасват по рафтовете. Над 500 милиона са потребителите на Google Earth. Какво е предимството на тази платформа и какви са тенденциите?
Безспорно, като начало, за интернавтите 3D звучи по примамливо от 2D. Благодарение на сателитни снимки и други датасетс много точно се визуализират обекти на хиляди километри от нас. По- важното, обаче е това че започваш да контролираш освен пространството, така и времето. Много от действията, които досега извършвахме офлайн вече могат да се извършват със същата ефективност онлайн. Особено важи за добиването на информация преди пътуване например. Предлагат се виртуални обиколки и турове, които ни дават ясна представа за реалността, която ни очаква. Съвсем скоро цялото физическо земно кълбо ще се пренесе във виртуалните платформи с всичките си прелести и несъвършенства. С помощта на уеб 2.0 и активното участие на потребителите ще има по-малко излъгани туристи от валутните бюра, например, защото потърпевщи едва ли ще пропуснат възможността да създадат информация и да я позиционират точно на съответстващото място във виртуалния свят. Така некачествените продукти постепенно ще загубят позиции сред туриста 2.0.
Според Гонсало Гарсия, Geovirtual.com, бъдещето е в аватарите и във виртуалния свят. Second Life и Google Earth или продукти като Glinter на Geovirtual, който излиза през април, ще са най-полезния инструмент преди, по време и след едно пътуване. Голяма част от икономиката също ще се пренесе във виртуалното земно кълбо, така че по- предприемчивите вече правят планове за бизнес в паралелния свят. Продават се площи в Second Life, например. Различни фирми предлагат на туристическите гидове и на други хора със свободни професии да оперират именно във виртуалното пространство.
Важно е да се изтъкнат и плюсовете на Geovirtual. 12 инженера и 12 географа инвестират над 60 хиляди часа труд, за да завършат своето 3D кълбо не съвсем на време обаче. В началото Гонсало е пробвал да лансира своя продукт, но все още неузрелия пазар отхвърля проекта му, сега обаче е прекалено късно и той е просто поредния Google Earth.
Прецизността на Geovirtual дава възможност за визуализация с висококачествена резолюция и много различни опции, които дават възможност да се наблюдава повърхността на Земята по различни критерии: исторически. Смесването на различни пластове карти: растер и векториално, позволява на Geovirtual да извади на пазара един изключително качествен продукт, който ще е полезен както на туристическата индустрия, така и на обществото като цяло.
Целият този технологичен напредък, разбира се има и своите негативи. Виртуалният свят представя само една гледна точка- тази на монитора, на който се визуализира. Прост пример е, че ако по света има над 25 хиляди МcDonalds ресторанта, то те най-вероятно ще бъдат пренесени и в уеб пространството. И ако в реалността сме способни да виждаме избирателно, то във виртуалния свят ще е по-трудно. Така, че все пак остава и нещо чисто човешко в тази технологична ера.

Няма коментари:

Публикуване на коментар