Какво е Буена Онда?

10.10.2009

Варна през погледа на една южноамериканка - II чaст


Римски терми

Друга от емблемите на Варна безспорно са римските терми. Делят ги на малки и големи. Малките са обградени с парапет и могат да се видят отгоре. Състоянието им е доста запуснато и дори не приличат на историческо наследство. Сред бурени и опаковки от какво ли не все пак си заслужава да бъде щракната една снимка, още повече, че красивия морски фон, който остава зад тях я прави доста стойностна. Друг паметник маркирал историята на Варна това е Локомобилът. Бихме могли да го причислим към индустриалните паметници, които от години вече са на мода из развитите туристически дестинации (пр. Испания и изоставените мини и фабрики, които са включени към туристическия продукт. ) За тази интересна машина няма никаква обозначителна табела или информационно табло, на което да се прочете какво е, за какво се е използвало, кои са създателите му.
Стигнахме и до големите римски терми. След кратко лутане и указание от жителка на Гръцката махала намерихме входа. Във Варна няма обособен стар град с ефектни фасади на сгради, затова Римските терми, които лежат в сърцето на града са един от най-важните културно-исторически паметници. Влизайки се разкрива един друг свят, който с малко повече атракции освен няколкото раждясали табели съобщаващи функцията на помещението, в което се намираш, и картините по стените, няма нищо. Бразилското момиче, ходило в Рим преди месец, възкликна: "Че те дори вашите терми са по-консервирани от тези в Рим". Единственият им недостатък е тази слаба страна, която имат всички наши културни паметници- че от такива не се полагат никакви грижи те да се превърнат в туристически ресурс.

Според латиноамериканските гостенки всички тези паметници- културни, исторически, природни, индустриални, притежават не по-малък потенциал от тези на развитите туристически градове. Като за начало обаче трябва да бъдат каталогизирани, защитени, да им се гласува макар и малък бюджет за годишна поддръжка и реставрация и разбира се оттам нататък едно силно и отговорно гражданско общество, което да цени своите емблеми и всячески да се опитва да ги популяризира. Силно варненско общество, което да развие, това уважение към наследството, да го съживи и да го маркетира. Вътрешен маркетинг трябва да има на всички нива- у младите, у пенсионерите, у богатите, у бедните, у интелигентните и у по-малко образованите. Така обликът на града ще е различен, а дивидентите няма да закъснеят.

Няма коментари:

Публикуване на коментар